سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

همه چيز درباره كليد برق هوشمند

۴۷ بازديد

همه چيز درباره كليدهاي لمسي هوشمند

ليدهاي لمسي هوشمند از جمله تجهيزات پركاربرد در ساختمان هاي هوشمند هستند. اين كليدها به منظور كنترل هوشمند سيستم هاي روشنايي مورد استفاده قرار مي گيرند. اگرچه برخي مواقع از اين كليدها استفاده هاي ديگري نيز مي شود. در اين مقاله به بررسي انواع كليد لمسي هوشمند مي پردازيم. سپس نكات مهمي كه در انتخاب اين كليدها بايد مورد توجه قرار دهيد را بررسي خواهيم كرد. با من همراه باشيد

كليدهاي لمسي هوشمند

كليدهاي كنترل روشنايي با قطع و وصل جريان برق وضعيت لامپ ها را تغيير مي دهند. كليدهاي لمسي هوشمند چند تفاوت اساسي با كليدهاي سنتي دارند. اولين تفاوت اين كليدها در روش دريافت فرمان كاربر است. كليدهاي سنتي با فشردن يك اهرم مكانيكي و تغيير وضعيت يك كنتاكت رسانا عمل مي كنند.

اما كليدهاي لمسي فرامين كاربر را از طريق صفحات تاچ دريافت مي كنند. سپس فرمان دريافت شده به مدار كنترلر كليد ارسال مي شود. وظيفه قطع و وصل جريان در كليدهاي لمسي به عهده رله ها گذاشته شده است. عملكرد رله ها بدين گونه است كه با وصل شدن جريان، سيم پيچ رله خاصيت آهنربايي پيدا مي كند. آهنربا كنتاكت فلزي را جذب مي كند و وضعيت مدار را تغيير مي دهد.

 

مدار كنترلر كليدهاي لمسي هوشمند پس از دريافت فرمان تغيير وضعيت از كاربر، فرمان متناسب را براي رله ها ارسال مي كند. اين فرآيند نسبت به آنچه در كليدها سنتي اتفاق مي افتد، فرآيند پيچيده اي است. تفاوت ديگري كه كليدهاي هوشمند با كليدهاي سنتي دارند در قابليت دسترسي به آن ها از راه دور است.

قابليت اصلي سيستم هاي هوشمند ساختمان از جمله كليدهاي كنترل روشنايي، دسترسي به كليدها از راه دور و از طريق اپليكيشن موبايل است. براي تغيير وضعيت كليدهاي هوشمند كافي است يكبار صفحه موبايل خود را لمس كنيد. در اين حالت فرمان تغيير وضعيت به كنترلر كليد لمسي و از آنجا براي رله ها ارسال مي شود.

انواع كليد لمسي هوشمند

كليدهاي لمسي هوشمند را به روش هاي مختلف مي توان دسته بندي كرد. در اينجا به دو مورد از آن ها اشاره مي كنيم. جنس به كار رفته براي رويه كليدها و همچنين نوع اتصال كليدها به اينترنت از جمله مهمترين مواردي است كه در مورد كليدهاي لمسي بايد به آن ها اشاره كرد.

رويه كليد لمسي

رويه كليدهاي لمسي از مواد مختلفي مي تواند ساخته شود. شيشه، پلكسي و در برخي موارد چوب و فلز به عنوان رويه كليدهاي لمسي مورد استفاده قرار مي گيرند. هريك از اين مواد ويژگي ها و محدوديت هاي خاص خودشان را دارند. در زمان انتخاب كليدهاي لمسي هوشمند، جنس رويه كليدها يكي از مواردي است كه بايد به آن توجه كنيد. علاوه بر عملكرد كليد و ويژگي هاي ذاتي مواد مورد استفاده براي رويه كليد، سليقه و ملاحظات اقتصادي كاربر نيز نقش تعيين كننده اي در انتخاب رويه كليد دارند.

جنس رويه بر عملكرد هوشمند كليد تاثيري نمي گذارد. تنها تاثيري كه جنس رويه ممكن است بر عملكرد كليد داشته باشد، تغيير حساسيت تاچ كليدها است. اگرچه كليدهاي لمسي مورغوب با حساسيت تاچ تنظيم شده عرضه مي شوند. يعني جنس رويه بر حساسايت تاچ اثر نمي گذارد.

پروتكل ارتباطي و كنترل هوشمند

همانطور كه اشاره شد، كليدهاي لمسي هوشمند امكان كنترل از طريق اپليكيشن و از راه دور را براي كاربران فراهم مي كنند. ارتباط راه دور با كليدها بر بستر اينترنت انجام مي شود. بنابراين جهت دسترسي به كليدها بايد آن ها را به اينترنت متصل كنيم. اتصال كليدها به اينترنت به دو روش انجام مي شود.

كليدهاي لمسي هوشمند واي فاي مستقيما به اينترنت متصل مي شوند. اين كليدها نصب و راه اندازي بسيار راحتي دارند. پس از اتصال كليد واي فاي به برق كافي است وارد اپليكيشن شويد و از قسمت افزودن دستگاه جديد، كليد خود را به اپليكيشن متصل كنيد. سپس مي توانيد كليد را نام گذاري كنيد تا دسترسي شما به كليدها راحت تر باشد.

سيستم هاي امنيتي هوشمند    خانه هاي هوشمند    فروشگاه اسمارت سكيوريتي   نمونه هاي شهر هوشمند

گروه ديگري از كليدهاي لمسي هوشمند قابليت اتصال مستقيم به اينترنت را ندارند. اين كليدها براي اتصال به اينترنت از يك دستگاه واسط استفاده مي كنند. شركت هاي مختلف نام هاي متفاوتي بر روي اين دستگاه گذاشته اند. برخي آن را هاب ناميده اند، برخي دستگاه كنترل مركزي و ما هم نام آن را گِيت وِي گذاشته ايم.

وظيفه دستگاه گيت وي اتصال كليدها و ساير تجهيزات هوشمند به اينترنت است. ارتباط گيت ووي با اينترنت مي تواند به صورت سيمي يا بي سيم برقرار شود. ارتباط بي سيم از طريق امواج واي فاي و ارتباط سيمي از طريق كابل شبكه انجام مي شود. در سوي ديگر ارتباط گيت وي با نودهاي مختلف خانه هوشمند نيز مي تواند به صورت سيمي يا بي سيم انجام شود.

در بررسي ارتباط نودها با دستگاه مركزي علاوه بر بستر ارتباطي كه مي تواند بي سيم يا سيمي باشد يك عامل بسيار مهم ديگر بايد مورد بررسي قرار بگيرد. اين عامل مهم استاندارد يا پروتكل ارتباطي تجهيزات با يكديگر است. به بيان ساده منظور از پروتكل زبان برقراري ارتباط تجهيزات با يكديگر است. در يك خانه هوشمند و در صورتي كه بخواهيد از يك اپليكيشن استفاده كنيد، ملزم به استفاده از تجهيزات با پروتكل واحد هستيد.

به عنوان مثال كليدهاي لمسي هوشمند گلدور فقط با گيت وي گلدور مي توانند به اينترنت متصل شوند. در سوي ديگر برخي از پروتكل هاي بين المللي هستند كه شركت هاي زيادي از آن ها استفاده مي كنند. به عنوان مثال پروتكل knx يك استاندارد ارتباطي سيمي است. كليه تجهيزات توليد شده با اين استاندارد مي توانند در يك شبكه با هم كار كنند. با اين قابليت شما مي توانيد تجهيزات برندهاي مختلف را در كنارهم مورد استفاده قرار دهيد.

جمع بندي

كليدهاي لمسي هوشمند انواع مختلفي دارند. اين كليدها را مي توان براساس جنس رويه و پروتكل ارتباطي دسته بندي كرد. يكي ديگر از عوامل تاثير گذار بر انتخاب كليدهاي هوشمند امكانات مورد انتظار كاربر از يك سيستم هوشمند است. اهميت اين موضوع از آن جهت است كه بر انتخاب پروتكل ارتباطي تجهيزات اثر مستقيم دارد. به عنوان مثال براي بهره مندي از برخي امكانات شما ناگزير به استفاده از يك پروتكل ارتباطي خاص هستيد. با اين كار مي توانيد محصولات برندهاي مختلف را در يك شبكه مورد استفاده قرار دهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد