سه شنبه ۰۱ آبان ۰۳

از برداشت تا خشك كردن گردو

۵۰ بازديد

هر آنچه نياز است تا يك باغدار حرفه و متخصص در مورد درخت گردو بداند، خشك شدن درخت گردو دلايل مختلفي دارد كه ميتوان در مورد هركدام بصورت كامل به بررسي پرداخت.

از برداشت تا خشك كردن گردو:

از جمع آوري ، برداشت تا خشك كردن اصولي گردو ؛ از موضوعاتي است كه در اين نوشتار قصد داريم به آن بپردازيم با اكين نهال همراه باشيد تا اطلاعاتي پيرامون روش هاي صحيح خشك كردن گردو؛ و نكات مهم در زمان برداشت و خشك كردن گردو در اختيار شما قرار دهيم.

نهال گردو يكي از درختان با كيفيت مي باشد كه هم به لحاظ داشتن ميوه هاي مقوي ارزش غذايي دارد و هم به دليل داشت چوب مقاوم در نجاري ، كاشت گردو صورت مي پذيرد ،ارزش غذايي مغز گردو باعث شده تا از آن به عنوان خشكبار معروف در جهان ياد كنند و مصرف آن به تامين انرژي لازم در بدن كمك مي كند.

بسياري از باغداران به دليل اقتصادي بودن اين محصول اقدام به كاشت آن مي كنند و باغ هايي در حجم وسيع احداث مي كنند،اما صرفا انتخاب نهالي چون گردو در به دست آوردن نتيجه مطلوب موثر نمي باشد بلكه بايد مجموعه اي نكات مهم و مراقبت هايي را اعمال كرد تا به نتيجه مطلوب دست پيدا كرد. علاوه بر مراقبت هاي لازم بايد برخي نكات و مراحل را نيز در روند رشد درخت گردو پشت سر گذاشت تا به نتيجه نهايي دست پيدا كرد،يعني  از برداشت تا خشك كردن گردو تازه ؛ مراحل مختلفي دارد كه بايد طي شود.

قبل از برداشت تا خشك نمودن گردو،مرحله كاشت ميباشد نياز ها و مراقبت هاي لازم از اين مرحله آغاز مي شود و هر سال با گذشت زمان و باردهي درخت گردو مراحل پشت سر هم طي مي شود،برداشت گردو بستگي به شرايط اقليمي منطقه و نوع نژاد گردو دارد برخي ارقام زودرس و برخي ديررس مي باشند اما به طور كلي اواسط تا اواخر تابستان زمان برداشت گردو مي باشد،اين مرحله نيز حساسيت هاي زيادي دارد و بايد دقيقا به موقع انجام شود در غير اين صورت از كيفيت محصول كاسته خواهد شد. بعد از برداشت،زمان  پوست گيري و خشك كردن گردو ها مي باشد كه هم به روش سنتي و هم به روش صنعتي انجام ميگرد.

نكات مهم در زمان برداشت و خشك شدن گردو:

همانطور كه اشاره شد رسيدن به نتيجه مطلوب نيازمند برخي مراقبت ها و رعايت نكات مهم مي باشد،لازم به ذكر است كه درخت گردو در ميان انواع درختان ديگر به تغذيه اصولي و مناسب نياز دارد و بايد مورد توجه قرار گيرد زيرا كيفيت نهايي مغز گردو در گرو تغذيه مناسب آن مي باشد. تغذيه در سالهايي ابتدايي كاشت گردو تا رسيدن به باردهي بيشتر اهميت دارد زيرا هر ساله ميزان بار افزايش پيدا كرده و اقتصادي تر خواهد شد و بايد وقت و دقت بيشتري را در زمان برداشت گردو به كار برد.

برداشت گردو را به دو روش مي توان انجام داد،يكي روش مكانيكي كه از هزينه هاي اضافي و همچنين از آسيب رسيدن به شاخه ها توسط ضربه زدن نيز جلوگيري مي كند،در اين روش بعد از ريخته شدن گردو ها پاي درخت دستگاهي آنها را جمع آوري مي كند. روش دوم روش سنتي مي باشد كه با استفاده از چوب و وارد كردن ضربه به شاخه ها اقدام به برداشت گردو مي كنند،اين روش نياز به نيروي كار بيشتري دارد و دقت عمل بيشتري هم مي خواهد.

بعد از برداشت زمان پوست گيري و سپس عمليات خشك كردن گردوي تازه؛ مي باشد، معمولا گردو خشك كردن ؛ بسيار حساسيت دارد زيرا اگر اصولي انجام نگيرد مغز گردو كپك زده و كيفيت خود را از دست مي دهد. خشك كردن ؛ اگر به روش اصولي و با دماي مناسب باشد تا 3 سال ماندگاري دارد و طعم آن تغيير نخواهد كرد.آب و هواي مرطوب براي خشك شدن گردو؛ مناسب نيست زيرا باعث رطوبت و كپك زدن مغز آن خواهد شد يا در مواردي نيز ممكن است خشك شود اما طعم مطلوبي نخواهد داشت،معمولا دماي مناسب براي خشك كردن گردو 43 درجه سانتي گراد و رطوبت نيز 30 درصد نياز است در چنين شرايطي معمول 3 تا 4 روز طول مي كشد تا مغز ها به خوبي خشك شوند.

راه هاي خشك كردن گردو در خانه و شركت:

همانطور كه اشاره شد مراحل مختلفي طي ميشود تا گردو به دست مصرف كننده برسد،يكي از مراحل مهم،خشك شدن گردوها مي باشد كه اشاره شد حساسيت هاي زيادي دارد چون مغز گردو با خشك شدن نامناسب كيفيت خود را از دست خواهد داد.

براي خشك كردن گردو روش هاي مختلفي  وجود دارد:

  1. خشك كردن سنتي گردو :

اين روش كه به روش طبيعي نيز شهرت دارد،محصول را بعد از پوست گيري روي سطح زمين پهن مي كنند و در برابر نور مستقيم خورشيد خشك مي كنند،توجه داشته باشيد در اين مرحله بايد هر روز گردو ها را برگرداند تا تمام قسمت ها به طور كامل خشك شوند،به منظور سريع خشك شدن مي توان از روزنامه استفاده نمود،به طوري كه ابتدا روزنامه را روي سطح مورد نظر پهن كرده سپس گردو ها را رديفي روي روزنامه ها قرار داد و روزانه اقدام به پشت و رو كردن آنها كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد